Home

 

 

Een te traileren boot heeft altijd mijn voorkeur gehad. Ik wil niet in het weekend en in vakanties steeds vanuit dezelfde haven vertrekken. De eerste tocht met een bootje achter de auto was in 1984. Met een jolletje op een bagagewagentje de Alpen over. Het ging allemaal. Later kwamen de grote reizen met onze eerste Pegatrailer naar Griekenland, in 1988 en 1989 met onze Simoun 4.45 Mytika,

later met de Beneteau 18 Nefeli.Spannend in smalle straatjes in Ancona

Vervolgens met de Drascombe lugger Trizonia met onze tweede Pegatrailer

en vanaf mei 2010 Drascombe Coaster Antartis nu met een geremde Pega kanteltrailer.

Traileren met een lichte boot zoals Mytika (totaal ongeveer 300 kg) gaat goed alleen vonden we de kleine wieltjes op een grote reis een nadeel. De trailer gaat bij bepaalde snelheden wat stuiteren. Daarna reden we met Nefeli (1000 kg) over de Alpen. De witte Opel destijds had een iets te lichte motor. Onze blauwe Astra had er minder moeite mee. De afstand Etten-Leur-Venetië vormde geen probleem. Men een snelheid van 80 km/u kwam de combinatie veilig op de plaats van bestemming. Het beste rijdt toch wel de Drascombe (1000 kg) achter een weer iets sterkere Opel.

Om te blijven traileren moet de boot snel en gemakkelijk op te tuigen zijn. Deze routinehandelingen moeten vlot gebeuren. Dit ging niet met de Beneteau. Deze boot is te zwaar om steeds uit het water te halen. Hier hebben we niet veel mee getrailerd. De boot is enkele jaren in Griekenland gebleven. Groot nadeel: in Nederland geen boot! Een ander probleem vormen de lagers. Zoet water is schadelijk, zout water is een ramp. Na zout water met zoet water naspoelen lijkt wat, maar tijdens het rijden hoor je toch weer het schurende geluid. De lagers! Met de kanteltrailer is dit verleden tijd.